1998:17

av Alf G Johansson

om antal ledamöter i kyrkomötet

KMot 1998:17

I Svenska kyrkans utredningar - 1998:2, 3.3 Kyrkomötets sammansättning - föreslås att Kyrkomötet skall ha 251 ledamöter. Därtill skall också biskoparna vara ledamöter i kyrkomötet.

Kyrkomötet har sedan 1982 års kyrkomötesreform haft 251 ledamöter. I slutet av 1980-talet gjordes en utvärdering av kyrkomötet - "Kyrkomötesreformen - en utvärdering", Ds 1989:58. I denna utredning fastslogs att kyrkomötet blivit dyrare än beräknat och ganska tungrott. Utredningen kom fram till att en minskning av antalet ledamöter till 151 skulle få en positiv konsekvens både på arbetsförhållande och kostnader vid kyrkomötet. Vid senare behandling av ärendet i kyrkomötet beslöts att bibehålla antalet 251 ledamöter med motivering att få en bredare regional och gruppmässig representation i kyrkomötet.

När vi nu står inför förändringar i kyrkan i samband med kyrkans framtida organisation är det lämpligt att ånyo lyfta fram förslaget från utredningen av 1989, både ur kostnadssynpunkt och för att skapa förutsättningar för ett väl fungerande kyrkomöte. Genom att samtidigt genomföra ett rättvisare valsystem bör inte demokratin och bred representation gå förlorad. Jag vill förorda ett kyrkomöte med mellan 151 och 175 valda ledamöter.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna vad i motionen anförts om antal ledamöter i kyrkomötet.

Kungälv den 16 juni 1998

Alf G Johansson